We leven tegenwoordig in een wereld waarin naar school gaan, een diploma halen en een goede baan zoeken de norm lijkt te zijn. Anders denken, vooral buiten de lijntjes is ‘not done!’. Want wat zou er gebeuren als alles fout gaat? Wat als je financieel instabiel raakt? Of erger; wat als je je vaste lasten niet meer kan betalen? Oh hels!
Het denken in ‘Wat als..’ beperkt je geest en creativiteit. Want creatief ben je met een ‘vrije’ geest die gelooft in het onmogelijke en zet dit in om mogelijkheid. Mensen die anders durven te denken, buiten de kaders om, geloven in hunzelf en in dat alles mogelijk is zolang je maar in blijft geloven. We hebben meer creatieve mensen nodig die misschien niet de wereld veranderen, maar een deel ervan. Een bijdrage leveren aan de mensheid.
Om die vernieuwing toe te kunnen passen, dienen we te kruipen in de gedachtengoed van Steve Jobs. Want wat maakte het dat hij zo succesvol werd? Hoe kunnen wij succesvol worden? Zowel zakelijk als persoonlijk? Jobs paste zeven principes toe die ertoe leidde dat hij anders dacht dan een gemiddelde mens. Hij zei dan ook in zijn indrukwekkende speech op Sandford University;
“Your time is limited, so don’t waste it living someone else’s life. Don’t be trapped by dogma — which is living with the results of other people’s thinking. Don’t let the noise of others’ opinions drown out your own inner voice. And most important, have the courage to follow your heart and intuition. They somehow already know what you truly want to become. Everything else is secondary”.
In onze gelimiteerde mensenleven zouden we de focus moeten leggen op de dingen die ‘echt’ belangrijk voor ons zijn. Jobs eerste principe is dan ook; doe waar je van houdt! Volg je hart en je intuïtie zal je brengen waar je wilt zijn.
Als tweede principe geeft Jobs het hebben van een visie aan. Sla een deuk in het universum. Omring je met gelijkgestemden die je visie delen en jouw ideeën weten te vertalen naar succes. Passie is het sleutelwoord!
Jobs benadrukt de kracht van creatief denken en benoemt als derde principe: Stimuleer je hersenen! Geen innovatie zonder creativiteit en door je hersenen te stimuleren om anders te denken en te kijken naar dingen, kom je tot innovatieve ideeën. Je levenservaringen zijn hierbij goed van toepassingen.
Als vierde principe adviseert Jobs om je klanten niet als consumenten te zien, maar als mensen met dromen en ambities. Verkoop dus dromen, geen producten! Help jouw klanten op weg naar het realiseren van hun dromen en ambities door het gebruik van jouw producten/diensten. Wees onderscheidend met een verhaal!
Jobs benoemt in het 5e principe ‘de kracht van eenvoud’. Door nee te zeggen tegen duizend dingen, kom je tot eenvoud.
De relatie met je klanten is van essentieel belang. Steve Jobs geeft dan in zijn zesde principe als advies: creëer waanzinnige goede ervaringen! Klanten die jouw dienst of product als goed ervaren en altijd terecht kunnen met vragen of klachten, zullen vaker terugkomen. Investeer in je klantenservice!
Bij het zevende principe adviseert Jobs om je visie (je boodschap) zo krachtig mogelijk over te brengen. Ken je boodschap en maak je klanten enthousiast! Je kunt nog zo’n goed product hebben, als je het niet weet over te brengen heeft het geen enkel zin.
Dit waren de zeven principes van Steve Jobs voor succes. Er zijn mensen die gaan roepen ‘Hallo, die man was heel succesvol en innovatief, dat word ik nooit!’. Beter is om je niet te beperken met dat soort beperkende gedachten: ‘Think Different!’. Succes is een breed begrip en iedereen heeft een verborgen potentie tot succes op zijn/haar manier. Volg je hart, succes!