De grafische vormgeving is op een bepaalde manier de basis van wijze waarop we tegenwoordig het internet en websites gebruiken. Het is momenteel heel erg gemakkelijk om zelf een website te maken. Dat kan met professionele software maar ook met de zogeheten open source programma´s als WordPress en Joomla. Veel providers geven de mogelijkheid om via hun eigen server je eigen website te installeren. Met andere woorden, het grafisch vormgeven van een website is redelijk makkelijk geworden.
De professionele vormgeving
Maar je zult altijd een grafische vormgever moeten inschakelen als je een echt goede en effectieve website wilt gebruiken. De technische kennis van de grafische vormgever is de basis voor een aansprekende website met de uitstraling die je wenst. De kracht van grafische vormgeving ligt in de combinatie van deze technische vaardigheden en in de toegepaste artistieke vaardigheden. Een website die aantrekkelijk genoeg is om de aandacht van de bezoekers vast te houden heeft een veel groter rendement dan een saaie en niet aantrekkelijke website.
Toepassing van grafische vormgeving
Je zult verbaasd zijn wanneer je beseft hoe vaak grafische vormgeving wordt toegepast. Zeker op het gebied van interactieve media speelt de grafische vormgeving ene grote rol. Denk bijvoorbeeld aan advertenties of aan het ontwikkelen van websites. Maar ook als het gaat om administratieve websites van onder anderen uitzendbureaus waar je de uren kunt invullen heeft de grafische vormgever een belangrijke rol.
Grafische vormgeving bij kranten
Er zijn talloze kranten in de wereld die elke dag worden uitgegeven. Maar al die kranten hebben een eigen lay-out en dus ook een eigen grafische vormgeving. Het is mooi als je een aantal bekende kranten naast elkaar legt en ziet hoe herkenbaar die grafische vormgeving is. Bij veel kranten herken je direct het lettertype en de opmaak. Dat maakt de herkenbaarheid van een krant opzichtiger en dat schept een bepaalde herkenning en dus vertrouwen in de krant.
Gebruik maken van een vormgever
Visuele content wordt steeds belangrijker voor bedrijven. Het geeft informatie weer in een visuele vorm waardoor mensen op een begrijpelijke manier wat wordt duidelijk gemaakt. Visuele beelden blijven vaak ook beter hangen bij mensen. Het maken van deze beelden kan echter veel tijd kosten en het is lastig om tot en goed resultaat te komen. Daarom kan er gebruik worden gemaakt van een vormgever. Wat een vormgever precies doet wordt in het vervolg van dit artikel uitgelegd.
De taken
Een vormgever heeft binnen een organisatie verschillende taken. Natuurlijk heeft u zelf de leiding en kunt u zelf opdrachten geven. In de meeste gevallen worden allerlei soorten drukwerken en multimedia verzorgt qua design. Bijvoorbeeld een flyer, hierbij wordt de lay-out bepaald, de lettergroottes, de lettersoorten, regelafstanden en natuurlijk de kleuren in combinatie met beelden.
De grafische ontwerpers zijn vrijwel altijd erg creatief. Hierdoor kunnen zij telkens nieuwe content blijven ontwikkelen terwijl het toch in uw huisstijl blijft. Gemaakte foto’s of video’s kunnen worden bewerkt, social media uitingen kunnen worden ontworpen en ook de gehele vormgeving van uw website kan worden verzorgd. Voor brochures, advertenties en logo’s kunt u ook hulp inschakelen. Zo kunt u veel tijd besparen en u bent verzekerd van een goed eindresultaat.
De ontwerpers werken samen met verschillende personen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een fotograaf of aan een illustrator. Er wordt ook gewerkt met professionele software waar de ontwerpers in getraind zijn. Hierdoor is het resultaat niet alleen goed, maar het resultaat kan ook snel worden opgeleverd.
De hulp inschakelen
De hulp inschakelen is heel eenvoudig. U kunt gemakkelijk een verzoek indienen met uw verwachtingen en eisen. Wij kijken vervolgens naar de mogelijkheden om u verder te helpen en om van uw communicatie uitingen een groter succes te maken.
Alles over een dtp-er
Vrijwel elk bedrijf heeft verschillende content nodig. Deze content wordt vaak verspreid via sociale media, via de website of via allerlei verschillende vormen van reclamedrukwerken. Eén van de belangrijkste aspecten hierbij is dat het goed vormgegeven is zodat mensen gelijk snappen wat er wordt bedoeld. Vaak is het lastig om zulke content te maken omdat er gewerkt moet worden met vrij ingewikkelde software. Ook is het erg tijdrovend om alles goed te ontwerpen. Gelukkig is er voor bedrijven ook de keuze om een dtp-er of vormgever in te huren. Deze persoon kan verschillende taken, naar uw wens, voor u oppakken.
Wat doet een dtp-er?
Een Desktop Publisher maakt en bewerkt voornamelijk documenten die gaan worden gepubliceerd. De naam zegt dit ook al. Bij documenten kan worden gedacht aan brochures, flyers, posters en folders. Ook de vormgeving van boeken en tijdschriften valt hieronder. Het kan u veel werk uit handen nemen door dit uit te laten voeren door een externe persoon. De ontwerper is in de meeste gevallen erg creatief en kan u daardoor bijvoorbeeld ook helpen met het opstellen van een vaste huisstijl, bij het ontwerpen van een logo en bij het uiterlijk van verpakkingen.
Wanneer u een opdracht of een klus heeft dan kunt u contact opnemen. Uw plan, uw doel en uw doelgroep zullen vervolgens worden besproken en aan de hand daarvan kunt u een concept verwachten. Op dit concept kunt u zelf feedback geven en deze feedback kan vervolgens weer worden verwerkt in het concept. Voor het beste eindresultaat zal er altijd goed worden gecommuniceerd. Als opdrachtgever moet u zelf verschillende content aanleveren. Denk hierbij aan afbeeldingen en foto’s.