Algemeen

Taboe!!? Geld verdienen met je boekenblog

boek en koffie

De boekenblog-community wordt beheerst door tegenstrijdige gevoelens. We vinden het allemaal not-done om financiële compensatie te vragen voor wat wij doen voor de boekenbranche.

Beautybloggers doen het. Fashionbloggers doen het. Mamabloggers doen het. Inkomsten genereren met hun site. Niet alleen via weinig lucratieve affiliatelinks, maar ook middels advertorials, verhuur van advertentieruimte, en op een creatieve manier een bijdrage leveren aan de marketing/promotie van producten binnen hun niche.

Waarom boekbloggers niet?

De belangrijkste reden waarom boekbloggers geen inkomsten genereren met hun blog is omdat vele onder ons een recensie niet vertrouwen wanneer er een financiële vergoeding in het spel is. Maar, is dit nog wel eerlijk? In andere blog-niches worden bloggers geregeld betaald voor hun artikelen. Bijvoorbeeld voor een extra snelle bespreking van een product, voor een advertorial, of voor een extra prominente plaatsing van het product op een van de social media accounts van de blogger in kwestie. Dus niet voor een goede review!!!

Als beautybloggers, fashionbloggers en mamabloggers ondanks een financiële compensatie eerlijk kunnen blijven… waarom hebben boekbloggers dan massaal het gevoel dat recensies niet langer betrouwbaar kunnen zijn wanneer de blogger er iets aan verdiend? En… waarom hebben velen van ons ondanks deze mentaliteit dan toch affiliatelinks op hun blog?

Dat is anders!

Is dat zo? Denk dan eens even na over de verschillende manieren waarop je geld zou kunnen verdienen aan een review:

  • Manier 1: Je vraagt een vast bedrag, of je review nu positief is of negatief, voor het behandelen van een boek op jouw site.
  • Manier 2: Je plaatst je review en een affiliatelink.

Een blogger heeft niet het meeste baat bij het schrijven van een positieve review in situatie 2? Een affiliatelink levert namelijk alleen maar geld op wanneer iemand besluit op de link te klikken en dus via jouw website iets aan te schaffen in de betreffende webshop. En, je haalt bezoekers niet over om een boek te kopen door alleen maar lelijke dingen te zeggen over het boek.

Sta eens stil bij hoeveel werk er eigenlijk komt kijken bij het bijhouden van een blog:

  1. In geval van een recensie zul je eerst het boek moeten lezen, en bij recensie-exemplaren is het natuurlijk niet netjes om een boek te DNF’en tenzij het echt niet anders kan.
  2. Voor andere artikelen moet je wellicht research doen wat behoorlijk wat tijd consumeert.
  3. Dan kun je je blog gaan uitschrijven, maar voordat je op ‘Publiceren’ kunt drukken wil je eerst nog: spelling controleren, je artikel SEO-klaar maken, foto’s of andere afbeeldingen toevoegen, enz.
  4. Staat je post uiteindelijk online dan kun je gewoon afwachten tot lezers middels Bloglovin’ binnen komen druppelen, maar de meesten van ons zullen onze artikelen flink promoten op social media: Facebook, Twitter, Instagram, noem maar op!
  5. Dan heb je nog de werkzaamheden achter de schermen: mailtjes beantwoorden, reageren op reacties, beurzen en persevenementen bezoeken, foto’s en/of graphics maken en bewerken, sleutelen aan de perfecte layout… pfoe, je ziet dat er meer komt kijken bij het bijhouden van een blog dan je in eerste instantie denkt.

Daarnaast investeren boekenbloggers vaak zuurverdiende centen in blogs: hosting, camera-apperatuur, bewerkingssoftware, plugins, vervoersbewijzen, verzendkosten bij winacties… Ja, deze hobby kost een lieve duit. Waarom is het dan zo’n taboe om daar iets aan te willen verdienen?

Wat zijn de voor- en nadelen?

Als je een financiële vergoeding vraagt kan een uitgeverij weigeren; er zijn immers meer dan genoeg bloggers die wel bereidt zijn om een recensie te plaatsen in ruil voor een gratis recensie-exemplaar. Daarnaast blijf je de kans lopen dat mensen aannemen dat jouw recensies niet langer te vertrouwen zijn omdat je puur schrijft voor het geld. Ook zal een financiële vergoeding je nog meer werk opleveren, want je moet immers alle inkomsten declareren bij de Belastingdienst.

Aan de andere kant kan het wat meer rust creëren voor jouw als blogger omdat je een duidelijker beeld hebt van welke boeken prioriteit moeten krijgen. Betaalde content maakt het voor veel bloggers ook mogelijk om te investeren in hun blog en apparatuur waardoor hun site er nog gelikter uit zal komen te zien. Het draagt bij aan het reisbudget voor events die als gevolg nog meer promotie krijgen op het web.

Back To Top