Nachtrust

4 tips om beter te slapen tijdens (en na) de zwangerschap

slapende baby

Goed slapen is essentieel bij een zwangerschap. Het lichaam van een zwangere vrouw werkt de hele dag door voor een optimale ontwikkeling van de embryo. Het kan voorkomen dat een zwangere vrouw ‘juist’ door de zwangerschap minder of slechter slaapt. In dit artikel lees je een aantal tips die je kunnen helpen als zwangere vrouw beter te gaan slapen in je zwangerschap.

Tip 1: Dutjes

Als zwangere werkt je lichaam keihard en dat brengt vermoeidheid met zich mee. Als je zwanger bent kun je het beste dutjes doen om je lichaam en geest tot rust te brengen. De een kan tijdens zo’n dutje kwalitatief slapen en de ander is aan het rusten. Hoe dan ook, je lichaam is even tot rust gebracht en dat zal goed aanvoelen.

In het eerste trimester is de vermoeidheid het meest. Je ziet dan ook dat de meeste zwangere vrouwen in hun eerste trimester wat vaker dutjes doen.

Zorg er wel voor dat de dutjes niet al te lang duren, want dat gaat ten koste van je nachtrust. Een dutje van 20 tot 30 minuten is prima.

slapen

Tip 2: Drink na 20:00 uur niet meer

Een ander kwaaltje waar zwangere vrouwen tegenaan lopen is het veel moeten plassen. Het kan zelf voorkomen dat je in hetzelfde halfuurtje 2 keer naar de wc moet. Je blaas zal dan niet eens vol zijn, maar door de baby krijg je het gevoel dat je echt even moet plassen.

Wanneer je op bed gaat liggen wil je het liefst kunnen blijven liggen. Net zo bij het in slaap willen vallen. Hoe vervelend is het wel niet voor een zwangere om tussendoor op te moeten om te plassen. Herken je je hierin, dan is het raadzaam om de hele dag goed te drinken, maar na 20.00 uur niet meer te gaan drinken.

Je zorgt op deze manier dat je blaas niet vol komt te zitten en je voor het slapen dat laatste beetje urine kwijt bent en eenmaal op bed heerlijk kunt blijven liggen.

Tip 3: Pieker niet

Makkelijk gezegd dan gedaan, dat klopt. Het is bekend dat je in je zwangerschap je zorgen maakt over van alles. Echter verdwijnen de zorgen niet als je er de nacht wakker van ligt. Wat wel helpt is om ze op een goed moment op papier te zetten met een ‘plan van aanpak’. Je hebt het dan ergens opgeschreven en gaat er zeker op terugkomen. Dat terugkomen hoeft dus niet meer in de nachten.

Tip 4: Omgaan met je buik

Met name de buikslapers krijgen het moeilijk bij de zwangerschap. Je kunt namelijk als snel niet meer op je buik slapen. Het is dan ook lastig om aan een nieuwe slaapritme te wennen.

Je kunt je onderrug ondersteunen door een kussen tussen je benen te leggen. Ook is het een optie om een kussen achter je rug te zetten zodat je niet snel omrolt.

Een ander alternatief is uiteraard de voedingskussen. Je kunt namelijk je voedingskussen voordat je baby er is goed gebruiken om als zwangere een houding aan te nemen wat het slapen beter laat gaan.

Back To Top